Situatie
Tijdens de analysefase zijn verschillende documenten gemaakt, één daarvan was bijvoorbeeld de voorlopige probleemstelling. De probleemstelling is een voortvloeisel uit het onderzoeksdoel dat is gevonden naar aanleiding van de probleemschets.
Taak
Mijn rol in het opzetten van deze probleemstelling bestond uit het onderzoeken van de geleverde casus. Dit was redelijk complex omdat er haarscherp moet worden gekeken naar de ongewenste situatie om vervolgens een juiste stelling te kunnen schrijven.
Activiteiten
In chronologische volgorde heb ik eerst een probleemschets opgezet om achter de basis van het dilemma te komen. Vervolgens is op de belangrijkste punten een "Root Cause Analysis" losgelaten waaruit blijkt wat de kern van het probleem is. Met dat gegeven kon ik een onderzoeksdoel formuleren om ten slotte aan de hand daarvan de centrale vraag met deelvragen zelf te stellen. De R.C.A, het onderzoeksdoel en centrale vraag met deelvragen staan in mijn voorlopige probleemstelling. Later is in groepsverband de gezamenlijke probleemstelling geschreven die is gebruikt voor de opdrachten in de volgende alinea.
Resultaat
De uitwerking bestaat uit het hebben van een probleemschets, geformuleerd onderzoeksdoel en probleemstelling met deelvragen. Met die gegevens kon een programma van eisen & wensen opgezet worden. Ook zijn zij onderdeel van het analyseverslag.
Reflectie
Door het maken van een probleemstelling heb ik geleerd hoe dat in zijn werk gaat aan de hand van het boek "Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken" door Noortje van Glabbeek. De volgende keer kan ik binnen de analysefase van een ander blok deze kennis nogmaals toepassen, maar dan iets beter.
Toepassing
Zoals hierboven beschreven kan de competentie toegepast worden tijdens de volgende blokken, maar ook later op stage of in het bedrijfsleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten