vrijdag 8 november 2013

Prototype evaluatie

Om te kijken of het prototype voldeed aan de eerder gestelde eisen was een testrapport gemaakt. De post geld als bewijslast voor DD2, zie hieronder de uitwerking.


Testresultaten conform PvE


Integraal aspect
Eis
Ok?
Mens
Vormgeving
1. De step is authentiek.

2. Vormgeving van de step bestaat niet alleen uit rechte hoeken.  

3. De step heeft een duidelijk kleurenschema.

4. Het DNA van Vlissingen is terug te vinden in de step.

Gebruik
5. Er is voldoende lichaams –en been ruimte aanwezig tijdens het rijden met de step

6. De step voldoet aan de wettelijke eisen voor door de mens aangedreven vervoermiddelen.

7. De gebruikers worden niet vies bij het gebruiken van  de step

8. De gebruiker mag geen verwondingen krijgen bij het gebruiken van de step

9. Personen vanaf 11 jaar kunnen de step gebruiken

10. Senioren tot een leeftijd van 60 jaar kunnen de step gebruiken.

11. De gebruiker kan zonder veel moeite over hobbels rijden met de step.

12. Als er een band zacht of lek is, kan de gebruiker de band onderweg oppompen.

13. De gebruiker kan onderweg de step op een willekeurige plaats beveiligd achterlaten om (tijdelijk) op de voet verder te gaan.

14. De gebruiker wordt verplicht een kopie van zijn of haar ID achterlaten bij de ondernemer om diefstal tegen te gaan.

15. De step is op verschillende locaties terug te brengen of op te halen.


  
Integraal aspect
Eis
Ok?
Technologie
Werking
22. De step is te zien in het donker

23. De step is stabiel te stallen.

24. De step is verstelbaar voor de gemiddelde grote van een man/vrouw uit Europa.

25. De step is voorzien van een rem

26. De step is voorzien van vering

27. Er zitten geen scherpe punten in het frame.

28. De treedplank kan een maximum gewicht van maximaal 150Kg aan.

29. De treedplank bevat een anti-slip laag.

32. De step is waterproof.

33. De wielassen kunnen een maximum gewicht van 200Kg aan.

34. De step bezit rubberen banden die met lucht gevuld kunnen worden via een ventiel.

35. Het bandenprofiel is grof genoeg om niet uit te glijden op asfalt.

36. De step is voorzien van vering.

37. De wielen zijn voorzien van lagers.

38. De step bezit een slotbeveiliging.




Argumentatie eisen die niet voldoen
De rood aangegeven (onvoldoende) eisen staan hieronder per nummer toegelicht:

7. Er zit geen spatbord bij het voorwiel van het prototype.

12. Er is geen fietspomp of bandenreparatieset aanwezig bij het prototype.

14. Deze eis is niet relevant voor het model.

25. Het model heeft geen remmen door een tijd – en materiaalgebrek in de materialisatiefase.

26. Het prototype heeft geen vering, wel luchtbanden.

28. Tijdens het testen brak het frame op een zwak punt voordat de belasting van 150Kg was bereikt. Door een gebrek aan buigapparatuur hebben we de framebuis moeten inslijpen, buigen en vervolgens dichtlassen. De las bleek niet sterk genoeg te zijn. Wij zijn overtuigd dat, als het frame goed was gebogen, de step de belasting zou kunnen dragen.

37. Zie 26.

38. Op het prototype zit geen slotbeveiliging.



Pluspunten
1. Het prototype is een goede vertaling van het gekozen concept.

2. Het DNA van Vlissingen is goed toepast.

3. Aan het overgrote deel van de eisen is voldaan.

4. De kosten zijn relatief laag gebleven.

5. Het prototype is veilig, geen scherpe hoeken of punten & jasbeschermers zijn aanwezig. 

6. Het model staat stabiel.



Minpunten
1. Het frame bleek een zwak punt te hebben.

2. Er zijn geen remmen aanwezig.

3. Er is geen spatbord op de voorvork aanwezig.

4. Het prototype was relatief zwaar.

5. Het prototype was niet compleet gerealiseerd binnen de beschikbare tijd. 



Het prototype voldoet niet aan alle gestelde eisen, maar als we kijken naar de verhouding tussen positieven en negatieven is dit geen ramp. Ook waren de eisen niet optimaal geformuleerd zoals aangeduid in een eerder feedbackmoment. Verder heb ik geleerd het prototype te evalueren met het programma van eisen als uitgangspunt. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten