Leervaardighedenanalyse
29-9-2013
Voor het achterhalen van mijn leervaardigheden heb ik boek 1 uit de literatuurlijst toegepast. Hieronder staan de resultaten en conclusies uit de analyse.
Leervaardigheid
|
Resultaat
|
LV1: je leerproces begrijpen (zelfkennis)
|
Ik kies bewust de omgeving waarin ik studeer, hierdoor
kan ik mij maximaal concentreren op de lesstof. Als de opdracht het lezen van
een hoofdstuk bevat begin ik hier direct aan zonder mij duidelijk af te
vragen wat ik er aan heb. Dat kan verbeterd worden.
|
LV2: grip
hebben op je leerproces (zelfsturing)
|
Tijdens het studeren neem ik aan dat de beschreven stof
in het boek ook klopt, behalve als bewering echt een belletje doen rinkelen.
Ik zoek bijna geen antwoorden op uit andere bronnen. Ik bekijk mijn werk
kritisch op inhoud en of er aan alle punten van de opdracht wordt voldaan.
Door het gebruik van een flexibele planning kan ik mijn studielast verdelen
op prioriteiten. Soms verzin ik ezelsbruggetjes bij stampwerk.
|
LV3:
analyseren, relateren, structureren
|
Als de opdracht het lezen van een hoofdstuk bevat focus
ik mij hier volledig op. Het bekijken van de voor –en achterkant of het lezen
van de samenvatting doe ik meestal niet. Een overzicht maken van de
studiestof tijdens een semester is mij ook nog vreemd. Waarom bepaalde
lesstof wordt gegeven en wat de samenhang er tussen is begrijp ik voldoende.
Het terughalen van relevante kennis uit het verleden pas ik toe.
|
LV4:
concretiseren
|
Tijdens het bestuderen van de leerstof bedenk ik ook
voorbeelden van toepasbaarheid. Na het lezen neem ik de kernpunten van de
stof nog even in gedachten door. Door de vrij hoge studiebelasting blijft er
wekelijks niet veel tijd over, daardoor is het herhalen van de stof lastig. Ik
heb een planning gemaakt om gestructureerd taken te verwerken.
|
LV5: kritisch
verwerken
|
Het maken van aantekeningen tijdens het lezen doe ik te
weinig. Begrijpen wanneer er feitelijke informatie wordt gegeven of alleen de
mening van de auteur gaat voldoende tijdens het lezen. Vragen noteren en
stellen aan medestudenten of docenten doe ik minimaal. Als ik iets niet
begrijp herlees ik de stof of zoek andere bronnen van informatie.
Discussiëren over de onderwerpen met medestudenten of docenten doe ik bijna niet.
|
LV6:
samenwerken
|
Door samen te discussiëren over een opdracht kan ik
goed mijn eigen mening vormen. Het geven en ontvangen van feedback gebeurd
nog te weinig. Als ik iets niet begrijp probeer ik hier eerst zelf achter te
komen, daarna vraag ik het pas aan een ander. Als medestudenten met eerlijke
vragen of problemen komen help ik ze graag.
|
Conclusies met verbeterpunten
Leervaardigheid
|
Conclusie
|
Cijfer
|
LV1: je leerproces begrijpen (zelfkennis)
|
Voor het studeren zoek ik een goede plaats en neem ik de tijd. Ik wil
mij beter focussen op de vraag: wat heb ik aan de leerstof?
|
7
|
LV2: grip
hebben op je leerproces (zelfsturing)
|
De inhoud van opdrachten bekijken & plannen gaat
voldoende. Ik heb voldoende controle over mijn leerproces. Het zoeken naar
antwoorden uit andere bronnen mag meer toegepast worden waar nodig.
|
7
|
LV3:
analyseren, relateren, structureren
|
De samenhang
tussen vakken begrijp ik voldoende. Ik kan mezelf verbeteren door de grote
lijnen van het boek aandachtiger te bestuderen. Ditzelfde geld voor de
onderwerpen die aan bod komen tijdens een semester.
|
6
|
LV4:
concretiseren
|
Deze
leervaardigheid beheers ik voldoende. Het is het belangrijk dat ik tijd vrij
maak voor het herhalen van de leerstof, vooral bij moeilijke onderwerpen.
|
6
|
LV5: kritisch
verwerken
|
Het is mij
opgevallen dat ik weinig aantekeningen maak tijdens het lezen. Door dit wel
te gaan doen ontstaat ook gelijk de mogelijkheid om vragen uit de
aantekeningen te halen en deze voor te leggen aan anderen.
|
6
|
LV6:
samenwerken
|
Samenwerken
gaat over het algemeen goed. Het is verstandig meer feedback te geven en
groepsgenoten te stimuleren hetzelfde te doen.
|
8
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten