Probleemschets
Er is de laatste tijd te weinig aandacht voor de aantrekkelijkheid van Vlissingen voor de toeristen. Dit komt omdat de gemeente Vlissingen hier de afgelopen jaren te weinig in heeft geïnvesteerd. Een andere oorzaak van de ongewenste situatie is het slecht bereikbare centrum. Als hier niks aan veranderd wordt zal het toerisme zich niet verder ontwikkelen of achteruit gaan. Dit heeft invloed op de economische stand van Vlissingen, waaronder bijvoorbeeld de gemeente zelf en de horecasector.
De gemeente Vlissingen heeft als hoofddoel de
aantrekkelijkheid van Vlissingen voor de toeristen te vergroten. Een subdoel om
dat te bereiken is het vervoer voor de toeristen te verbeteren. Hiervoor heeft
de gemeente de Engineering studenten van de Hogeschool Zeeland gevraagd hun
bijdrage aan dit project door een uniek prototype te ontwerpen. Enkele
mogelijkheden voor de oplossing van dit ontwerp zijn: een ideaal vervoersmiddel
realiseren voor toeristen in Vlissingen. Om het beste ontwerp te bouwen, maken
we gebruik van de mening van toeristen en van de lokale burgers. Ook moeten we
ons natuurlijk houden aan de eisen van de gemeente Vlissingen en gebruiken we
onze kennis voor een goed ontwerp. Mogelijke knelpunten of problemen waar we
tegen aan kunnen lopen:
· Wil de ondernemer onze step wel verhuren?
· Willen de toeristen de step wel huren?
· Zijn er ondernemers die ons product willen produceren?
Probleemstelling
Wat is een goede oplossing voor het vervoer van toeristen door de stad Vlissingen?
Deelproblemen |
|
Integraal aspect
|
Probleem
|
Markt
|
Waar kunnen de vervoersmiddelen geproduceerd worden?
|
Waar kunnen de vervoersmiddelen opgehaald en teruggeplaatst worden?
|
|
Hoe werkt het verhuursysteem?
|
|
Milieu
|
Wat maakt het vervoersmiddel goed voor het milieu?
|
Wordt het vervoersmiddel gerecycled?
|
|
Hoe en waar wordt er gerecycled?
|
|
Techniek
|
Wat wordt er gedaan aan eventuele bagage?
|
Komt er een mogelijkheid om kleine kinderen mee te nemen?
|
|
Wordt er een kinderstoeltje of opbergruimte geïntegreerd in het
ontwerp, of beide?
|
|
Wat zijn handige accessoires die het gebruik van het vervoersmiddel
vergemakkelijken voor de persoon?
|
|
Is het nodig om de lengte van de stuurstang verstelbaar te maken?
|
|
Moet er vergrendeling op het vervoersmiddel aangebracht worden?
|
|
Welke technische eisen worden er aan het vervoersmiddel gesteld?
|
|
Uit welke materialen wordt het vervoersmiddel vervaardigd?
|
|
Mens
|
Wat is het DNA van Vlissingen?
|
Welke ontwerpstijl wordt er toegepast?
|
|
Aan welke ergonomische standaarden moet er worden voldaan?
|
|
Geschied de productie ethisch verantwoord?
|
|
Hoe maken we het vervoersmiddel authentiek?
|
|
Welke veiligheidsaspecten worden aan het vervoersmiddel toegevoegd?
|
|
Welke wettelijke eisen worden er aan het vervoersmiddel gesteld?
|
|
Aan welke esthetische eisen moet het vervoersmiddel voldoen?
|
|
Deze opdracht lijkt op de individuele probleemstelling, alleen het categoriseren van de deelvragen was nieuw. Hierdoor hebben we meer inzicht gekregen in de opzet van het integraal zonmodel. Uiteindelijk zal de definitieve probleemstelling op dit document gebaseerd gaan worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten