Situatie
Voor het bewijzen van de leerdoelen die bij de eerste
opdracht van de leerlijn constructie zaten was een spaghettibrug gemaakt. Het
was de bedoeling dat deze brug aan vooraf gestelde specificaties voldeed en vervolgens
met een toenemend gewicht werd getoetst op sterkte. Zo doende is er geleerd hoe
je de sterkte en stijfheid van een ontwerp kunt beïnvloeden tijdens de bouw van
een mechanische constructie.
Taak
Het was mijn taak om samen met de groep een ontwerp te
verzinnen voor de spaghettibrug en deze te bouwen. Daarbij was ik voornamelijk
bezig met de maak van verschillende brug onderdelen zoals de hoofdsteunbalken. Dit
was niet bijzonder complex maar vereiste wel enige aandacht zoals in de
volgende alinea duidelijk zal worden.
Activiteiten
Eerst is er in de groep overlegd welke vorm de brug het
best zou laten functioneren. Tijdens dit proces zijn schetsen gemaakt van de
constructie (afb. 1&2), daarna is begonnen aan de bouw. Voor het verbinden
van de spaghetti is een half om half verbindingstechniek gebruikt om tot meer
stijfheid te komen (afb. 3). Halverwege de assemblage is er noodgedwongen
gekozen voor een alternatief ontwerp omdat de spaghetti niet flexibel genoeg
bleek voor het aanvankelijke plan. Het tweede idee bestond uit het gebruik van
de driehoeksconstructie (afb. 4). Aan de hand van deze methode is de brug
uiteindelijk afgebouwd (afb. 5). De zojuist beschreven handelingen inclusief
afbeeldingen dienen als bewijs voor het aantonen van de leerdoelen.
afb. 1 |
afb. 2 |
afb. 3 |
afb. 4 |
afb. 5 |
Resultaat
Tijdens het testen van de brug is gebleken dat deze toch
zwakker was dan gedacht. Door de duw –en torsie krachten waren de
schuine steunbalken al voortijdig gebroken. Hierdoor was het beoogde gewicht van
+2,4Kg helaas niet gehouden. In ieder geval was de schoonheid van het ontwerp
wel positief bestempeld door de beoordelende docenten. De bouwgroep reageerde
begrijpelijk wat teleurgesteld op de premature breuk. Het resultaat van de test
is te zien op afbeelding 6.
afb. 6 |
Reflectie
Door deze opdracht heb ik de leerdoelen begrepen en kan ik ze de volgende keer toepassen. Dan zou ik bijvoorbeeld kiezen voor
het gebruik van meer dwarsbalken in de brug of een andere constructievorm.
Vooral de plaats van het centrale gewicht en de verdeling van krachten zal ik
in de toekomst beter bestuderen omdat dit de belangrijkste uitgangspunten zijn.
Toepassen
De ervaring uit deze opdracht kan worden toegepast om het
vervoersmiddel uit blok 1 te voorzien van voldoende stijfheid & sterkte in
het ontwerp. Dit geld ook voor andere aankomende projecten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten